Home staging, czyli skuteczna sprzedaż mieszkań

 

home stagingDoświadczeni pośrednicy zgodnie twierdzą, że sprzedaż mieszkań nie należy do najłatwiejszych zwłaszcza, że współcześnie ? w dobie kryzysu ? warunki dyktują banki ograniczając dostęp do ulg oraz korzystnych kredytów, przez co w sprzedaży pojawia się znacznie więcej lokali, niż potencjalnych nabywców. W takiej sytuacji wartość nieruchomości drastycznie spada sprawiając, że przedsięwzięcie sprzedażowe staje się całkowicie nieopłacalne. Jako jednak, że tam, gdzie popyt pojawia się i podaż, pomysłowi działacze marketingowi wpadli na pomysł poprawienia wyników sprzedażowych, wprowadzając zupełnie nowe podejście do sprzedaży lokali. Home staging, bo o nim mowa, polega więc na szybkim przygotowywaniu nieruchomości do sprzedania tak, aby potencjalny nabywca kupił je za najwyższą możliwą cenę.

Raczkujący do niedawna biznes stał się obecnie niezwykle dochodowym przedsięwzięciem, wpasowującym się doskonale w pojawiającą się niszę. Celem home stagingu jest w pierwszej kolejności przyciągnięcie uwagi jak największej liczby oglądających nieruchomość i sprawieniu, że mieszkanie będzie oceniane jako maksymalnie wartościowe. Docelowo lokal ma być więc sprzedany jak najkorzystniej, niwelując pewne niedociągnięcia, mogące przekładać się na spadek jego wartości. Główne techniki tego typu działania opierają się przede wszystkim na marketingu, czyli skutecznym wypromowaniu nieruchomości jako lokalu nadającego się bezpośrednio do sprzedaży. Okazuje się, że zastosowanie zasad home stagingu wpływa bezpośrednio na skrócenie czasu sprzedaży nieruchomości nawet o kilkadziesiąt procent, co może okazać się bezcenne w kontekście handlowym. Tego typu działanie nie jest więc tylko i wyłącznie kaprysem właściciela, któremu zależy na jak najsprawniejszym sprzedaniu własnego lokalu, ale działaniem dającym wymierne korzyści, przekształcając obiekt w konstrukt, który jest niezwykle atrakcyjny dla potencjalnego nabywcy. Działa się więc na podobnej zasadzie jak w przypadku konsultacji z rzeczoznawcą majątkowym, który może zasugerować zmiany kosmetyczne w celu zwiększenia wartości mieszkania. O tym, czy określony obiekt będzie atrakcyjny dla nabywców decyduje bowiem szereg rozbudowanych czynników, które wchodząc ze sobą w interakcje mogą całkowicie zmienić cenę obiektu. Wiadomo, że na wiele sytuacji nie ma się wpływu, przede wszystkim dlatego, że w większości przypadków o wartości nieruchomości decyduje lokalizacja oraz zmienne zewnętrzne takie, jak chociażby bezpośredni dostęp do atrakcyjnych punktów handlowych czy kulturowych, węzłów komunikacyjnych oraz centrów miast, jednak jak się okazuje, jako właściciele możemy wpływać na wizualną jakość nieruchomości. Sprzedaż mieszkań, które zostały poddane zmianom kosmetycznym jest znacznie wyższa w stosunku do lokali, które takich zmian nie przeszły, dlatego też home staging może okazać się biznesem mającym przed sobą świetlaną przyszłość. W przypadku naszego rodzimego rynku najtańsze usługi to 500 zł za 2-3 godzinną konsultację, jednak poza granicami kraju, przede wszystkim jednak na terenie Stanów Zjednoczonych, pośrednicy w obrocie nieruchomościami korzystają z home stagingu jako jednego z narzędzi marketingowych już od 1972 roku, widać więc, że tego typu działania są obecne w przestrzeni nieruchomości już od wielu lat, wpisując się na stałe w pejzaż obrotu mieszkaniami z rynku wtórnego.

Sprzedaż mieszkań może być więc sprawniejsza i bardziej korzystna, dzięki home stangingowi, który na terenie Wielkiej Brytanii przekształcił się w niezależny twór, spopularyzowany za pośrednictwem programu telewizyjnego ?House Doctor?, emitowanego na kanale Five. Podobnie jak w przypadku Wielkiej Brytanii, Polska zdecydowała się odsłonić rąbka tajemnicy marketingowej, za pośrednictwem programu ?Zaklinacze Wnętrz?, zaliczanego do ramówki TVN Style, gdzie pokazywano w jaki sposób, za pomocą kilku prostych kroków, można całkowicie odmienić wizerunek mieszkania przekształcając je w obiekt atrakcyjny wizualnie i gotowy do zamieszkania. Aby zrozumieć działanie home stangingu, sprzedawcy powinni więc w pewnym sensie postawić się w pozycji klienta i spróbować spojrzeć na swoje mieszkanie jego oczami. Czasami proste i z pozoru trywialne czynności takie, jak umycie okien, zadbanie o odpowiedni nastrój, zapach czy uprzątnięcie przestrzeni może znacznie wpłynąć na pozytywny odbiór lokalu, dlatego nie powinno się zapominać o niczym. Przygotowując mieszkania na sprzedaż powinno się też dołożyć wszelkich starań, aby lokal prezentowany potencjalnemu nabywcy pozbawiony był wszelkich elementów personalizujących takich, jak chociażby plakaty, rodzinne zdjęcia czy pamiątki, które mogą sprawiać, że klient będzie czuł się nieswojo i ?nie zżyje się? z przestrzenią, która mogłaby stać się jego własnym terenem. Dla młodych ludzi, którzy wkraczają dopiero w dorosłe życie, podstawą jest głównie lokalizacja i dobrze rozwinięta infrastruktura, jednak lokale z rynku wtórnego sprzedają się zdecydowanie sprawniej, kiedy właściciele dbają o ich odpowiedni wygląd oraz atrakcyjność wizualną.